250px-Shin_Splint_Syndrome.jpg

Άρθρο του Γιώργου Μαυρωνά για το σύνδρομο Επώδυνης Κνήμης(περιοστίτιδα,medial tibial stress syndrome Η shin splint).

Ένα πολύ συχνό παράπονο αθλητών ποδοσφαίρου, ιδιαίτερα μετά το πέρας  της προετοιμασίας, καθώς  και των δρομέων μεγάλων αποστάσεων είναι ένας έντονος πόνος στην κνήμη (καλάμι) που αποτρέπει τους αθλητές από την συνέχιση της δραστηριότητας τους.

Πρόκειται για την περιοστίτιδα κνήμης και είναι μια πάθηση που σχετίζεται με την εντατική άσκηση και άθληση.Παρουσιάζεται συνήθως μετά από έντονη δραστηριότητα και ειδικότερα μετά από τρέξιμο.

Για την πρόληψη και αντιμετώπιση αυτής της πάθησης κρίνεται σκόπιμο να μάθουμε περι τίνος πρόκειται,τους προδιαθεσικούς της  παράγοντες και τις απαιτούμενες ενέργειες που πρέπει να πραγματοποιήσουμε για να ελαττώσουμε τον πόνο.

Πρόκειται λοιπόν για  μια φλεγμονή των μυϊκών ομάδων, των τενόντων γύρω από την κνήμη, καθώς και του οστού της κνήμης. Ο πόνος εντοπίζεται κατά μήκος του έσω χείλους της κνήμης, σημείο κατάφυσης των μυών στο οστό.Η φλεγμονή αυτή αναπτύσσεται μετά από ξαφνικές αλλαγές στη φυσική δραστηριότητα. Αυτές οι αλλαγές μπορεί να αφορούν τη συχνότητα, τη διάρκεια ή την ένταση της προπόνησης.

Επιπρόσθετοι παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόκληση αυτής της πάθησης είναι:

Ο αυξημένος δείκτης μάζας σώματος  (ΒΜΙ) - υπέρβαροι

  • Ανατομικοί παράγοντες του άκρου πόδα και του κάτω άκρου γενικά όπως ο υπερπρηνισμός του άκρου πόδα
  • Εμβιομηχανικές αποκλίσεις του κάτω άκρου ( ραιβογωνία, βλαισογωνία , πλατυποδία)
  • Μυϊκές ανισορροπίες μεταξύ τετρακέφαλου και οπίσθιων μηριαίων ή ανεπάρκεια του του κορμού

Άσκηση με ακατάλληλα υποδήματα

Ακατάλληλος αγωνιστικός  χώρος η έδαφος

Η αύξηση του όγκου προπόνησης  ή λάθος προπόνηση

  • Η ελλειψη σωστής τεχνικής τρεξίματος

Οσον αφορά την αντιμετώπιση της πάθησης απαιτείται:
Ανάπαυση: Επειδή το σύνδρομο επώδυνης κνήμης προκαλείται από υπερβολική και έντονη δραστηριότητα, η αρχική αντιμετώπιση περιλαμβάνει αρκετές εβδομάδες ανάπαυσης. Αργότερα, οι τυπικές ασκήσεις που προκάλεσαν το πρόβλημα μπορούν να αντικατασταθούν με δραστηριότητες όπως η υδροθεραπεία και η κολύμβηση.
Παγοθεραπεία: Εφαρμογή πάγου 3  φορές την ημέρα για 10-15 λεπτά κάθε φορά.
Περίδεση:Χρήση ελαστικού επιδέσμου  ή ελαστικής περικνημίδας.Με την επιστροφή στην άσκηση χρήσιμο αποδεικνύεται και το kinesiotape.

Θεραπευτική μάλαξη:H έντονη και στοχευμένη θεραπευτική μάλαξη στους  μυς  της κνήμης που έχουν καταπονηθεί,με κυριότερο τον πρόσθιο κνημιαίο έχει θεαματικά αποτελέσματα στην αυξηση της κυκλοφορίας και στην αποσυμφόρηση του μυος.
Ασκήσεις διατάσεων: Μπορούν να μειώσουν την συμπτωματολογία.
Κατάλληλα υποδήματα: Η χρήση αθλητικών υποδημάτων με καλή υποστήριξη μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.
Ορθωτικά υποδήματα: Υποδήματα με ένθετα που υποστηρίζουν την ποδική καμάρα (ιδανικά κατόπιν πελματογραφήματος ),μοιράζοντας τα φορτία στα επιμέρους  τμήματα του ακρου ποδός και κατ’επεκταση στα ισχία και στην οσφυική μοίρα της σπονδυλικής στήλης.
Επιστροφή στην άσκηση: Πριν την επιστροφή στην άσκηση, καλό είναι να έχουν περάσει τουλάχιστον 2 εβδομάδες  χωρίς συμπτωματολογία και η ένταση της προπόνησης θα πρέπει να αυξάνεται προοδευτικά.

 

121561495_760425348221702_5695314446622071620_o.jpg

Γιώργος Μαυρωνάς - Φυσικοθεραπευτής